Haastattelussa Niilo Mäenpää


Hämeenlinnan Jalkapalloseuran kasvatti Niilo Mäenpää on noussut HJS:n kautta ikäluokkansa maajoukkueen avainpelaajaksi ja Ykkösessä pelaavan FC Hakan keskikentälle isoon rooliin. Jalkapalloon palavasti jo naperoissa rakastuneen Niilon tavoitteena on pelata kansainvälinen ura ja kantaa Suomen maajoukkueen paitaa myös A-maajoukkuetasolla.

Niilo Mäenpää kerro vähän itsestäsi?
– Olen 19-vuotias jalkapalloilija, alun perin kotoisin hämeenlinnasta.

Millainen pelaajanpolku sinulla on ollut?
– Aloitin pelaamisen 4-vuotiaana HJS:n naperofudiksessa. HJS:ssä pelasin F-A ikäluokissa, kunnes siirryin FC Hämeenlinnaan jossa pelasin ensimmäiset miesten pelit Kakkosessa. Tämän jälkeen siirryin FC Hakan pelaamaan Ykköstä. Peleja on nyt – Hakassa takana reippaat 50 virallista peliä Ykköstä ja Suomen Cupia.

Mitkä ovat sinun vahvuutesi pelaajana?
– Vahvuuksiani ovat pelisilmä, pelikovuus ja syöttötekniikka.

Olit syksyllä harjoitusleirillä Bresciassa, millainen kokemus oli?
– Kokemus italialaisesta fudiksesta oli hyvä ja pääsin näkemään miten siellä toimitaan. Suurin ero totuttuun oli tempo kaikessa tekemisessä ja kovuus.

Missä osa-alueessa haluaisit erityisesti kehittyä tulevalla kaudella?
– Hyökkäyspään ratkaisuissa haluaisin kehittyä edelleen, niin viimeisten syöttöjen kuin viimeistelyn saralla.

Minkä verran harjoittelet viikkotasolla ja miten?
– FC Haka harjoittelee 4-7 kertaa viikossa riippuen jaksosta. Joukkueharjoitusten lisäksi teen omalla ajalla tekniikka ja voimaharjoittelua.

Mitkä ovat tavoitteesi jalkapalloilijana?
– Tavoitteena on kantaa maajoukkueen pelipaitaa myös A-maajoukkueessa ja pelata ura kansainvälisillä kentillä.

Ovatko ystäväsi kannustaneet sinua saavuttamaan unelmasi?
– Kavereiden ja perheen tuki ja tsemppaus on auttanut kovasti omaan tavoitteeseen pyrkiessä.

Mitä teet vapaa-ajallasi?
– Vapaa-aika kuluu rentoutuen Netflixin ja Playstationin parissa.

Miten toteutat urheilijan elämätapaa jossa tärkeimpiä asioita on harjoittelun lisäksi ravinto ja lepo?
– Pyrin varmistamaan palautumisen ja jaksamisen kannalta riittävät yöunet. Nukun noin 10h yössä ja syön monipuolisesti ja riittävän usein. Lihashuoltoa toteutan venyttelemällä ja rullaamalla.

Koetko että sinulle on ollut merkitystä siitä miten syöt ja nukut?
– Laadukas ruokailu ja lepo auttavat keskittymään harjoitteluun.

Oletko luopunut jostain saavutustesi vuoksi?
– En koe luopuneeni mistään erityisestä, vaikka suurin osa ajasta pyörii urheilun ehdoilla.

Mitkä suunnitelmat tulevaisuuden suhteen?
– Tavoitteena on pysyä maajoukkueen kokoonpanossa ja ottaa seuraava askel uralla siirtymällä ulkomaille.

Minkä neuvon antaisit junioreille, jotka haaveilevat pääsystä maajoukkueeseen?
– Muistakaa harjoitella paljon, myös omalla ajalla. Ok suoritukset eivät ole riittäviä, vaan pitää pyrkiä olemaan paras sekä tehdä kaikki niin hyvin kuin mahdollista!

Haluatko lähettää terveisiä?
– Kiitos kaikille valmentajillle, jotka olette auttaneet minua matkan aikana! Tervetuloa Tehtikselle kesällä peleihin!